Wednesday 9 October 2013

Kontrak Niaga Hadapan

BAGI memenuhi permintaan pasaran terhadap perkembangan sistem pasaran Islam, Suruhanjaya Sekuriti (SC) telah mengambil langkah-langkah positif untuk memupuk perkembangan pasaran modal Islam supaya berjalan dengan terancang dan baik.

Langkah yang diambil sehingga kini boleh dibahagikan kepada beberapa fasa. Antara fasa penting langkah-langkah positif berkenaan adalah penyediaan infrastruktur yang sesuai untuk perkembangan berterusan pasaran modal Islam, pengembangan instrumen serta institusi pasaran modal Islam itu sendiri dan penekanan aspek pendidikan dan penerangan.

Dalam konteks pengenalan dan pengembangan instrumen, untuk membolehkan komuniti pelabur dalam sektor pasaran modal Islam lebih berdaya maju dan berdaya saing, beberapa instrumen pengurusan dan pengurang risiko yang sofistikated diperkenalkan. Antara yang paling penting ialah kontrak niaga hadapan (futures contract).

Kontrak Niaga Hadapan

Kontrak niaga hadapan secara umumnya merupakan suatu kontrak persetujuan oleh pihak penjual dan pihak pembeli untuk melakukan suatu urusniaga jual beli sesuatu komoditi atau instrumen kewangan pada harga yang telah dipersetujui oleh kedua-dua pihak pada masa hadapan.

Secara yang lebih lanjut, kontrak niaga hadapan merupakan perjanjian antara pembeli dan penjual dalam pertukaran jumlah tunai yang ditetapkan bagi sesuatu aset pada tarikh masa hadapan. Walaupun mempunyai ciri yang hampir sama dengan kontrak depan (forward contract), tidak seperti kontrak hadapan, kontrak niaga hadapan didagangkan di bursa (Bursa Derivatif Malaysia) dan perjanjian adalah piawaian dengan spesifikasi kontrak menyatakan jumlah dan kualiti barang sebenar yang akan dibeli atau dijual pada harga dan tarikh hadapan yang ditetapkan.

Kontrak tidak dibuat secara persendirian tetapi secara umum supaya sesiapa sahaja boleh menyertai urus niaga tersebut.

Kontrak niaga hadapan merupakan antara instrumen derivatif asas. Nilainya bergantung kepada nilai aset sandaran seperti saham biasa, bon, indeks, mata wang atau komoditi, misalnya minyak kelapa sawit mentah, getah, koko dan timah. Ia sering digunakan oleh pelabur untuk mengurus risiko atau melindung nilai bagi menjaga pelaburan mereka dalam jangkaan arah pasaran niaga hadapan.

Pelabur yang melabur dalam instrumen niaga hadapan berurusan dengan dunia pelaburan yang berbeza daripada saham, bon ataupun unit amanah. Ia merupakan pasaran khusus yang persaingannya lebih pantas dan lebih tinggi risikonya.

Jika membeli saham, pelabur masih boleh melihat dahulu arah aliran sahamnya, tetapi dalam niaga hadapan, pelabur perlu sentiasa mengawasi harga kerana dia boleh kerugian atau memperoleh keuntungan dalam masa singkat. Niaga hadapan dan opsyen bukan untuk pelabur amatur; malah mereka yang berpengetahuan luas dalam bidang saham dan sentiasa berurus niaga turut mengalami kerugian.

Setiap kontrak niaga hadapan mempunyai tarikh luput, iaitu hari terakhir dalam bulan urus niaga kontrak itu. Pada hari itu, mana-mana kedudukan niaga hadapan yang terbuka untuk urus niaga (iaitu tidak ditutup - maknanya diimbangi - oleh transaksi bertentangan) akan dipanggil bagi serahan fizikal atau penjelasan tunai. Selepas tarikh luput, kontrak niaga hadapan tidak akan wujud.

Justeru, apabila peserta pasaran membeli kontrak niaga hadapan, ia memerlukan peserta pasaran berkenaan menerima serahan tersebut - atau membuat serahan sekiranya peserta pasaran terlibat menjual kontrak tersebut - kecuali kedudukan niaga hadapan tertutup. Walau bagaimanapun lazimnya pertukaran serahan tidak berlaku dan kedudukan niaga hadapan, ditutup atau dijual semula sebelum tarikh luput. Ini kerana tujuan utama dagangan niaga hadapan bukan untuk membeli atau menjual barang atau instrumen kewangan tetapi untuk mengurus risiko perubahan harga bagi melindung nilai. Dalam lain ungkapan, sambil harga pasaran barangan niaga hadapan turun naik semasa tempoh kontrak, perbezaan timbul antara harga kontrak dan harga pasaran, jadi kontrak niaga hadapan menunjukkan nilai untung atau rugi. Kebanyakan peserta pasaran iaitu pelindung nilai, akan menutup kontrak dengan mengambil kedudukan bertentangan, apabila merasakan nilai kontrak telah meningkat atau jatuh mengikut kepentingan mereka.

Jika peserta pasaran membeli kontrak niaga hadapan, dia akan menjualnya untuk menutup kontrak apabila harga naik. Sebaliknya, jika peserta pasaran menjual kontrak niaga hadapan, dia akan membelinya balik untuk menutup kontrak apabila harga turun. Pasaran niaga hadapan bertindak sebagai mekanisme yang mengalih risiko, membolehkan mereka yang terdedah kepada risiko mengalihkannya kepada orang lain.

Dalam konteks wacana hukum muamalah pasaran modal Islam, secara umumnya, kontrak niaga hadapan Islam yang diterima pakai di Malaysia masih lagi terhad. Walau bagaimanapun pihak Majlis Penasihat Syariah Suruhanjaya Sekuriti (MPS) telah meluluskan beberapa urusniaga kontrak niaga hadapan termasuk kontrak urusniaga hadapan minyak sawit mentah dan kontrak niaga hadapan minyak isirung sawit mentah.

Pengenalan dan kewajaran instrumen urus niaga hadapan ini dibuat melalui proses yang disandarkan kepada hukum Syarak terhadap instrumen sedia ada secara penerimaan pendekatan realistik, pemudahcara, terpilih tetapi masih mempunyai manhaj dan metodologi kajian hukum yang tuntas.

No comments:

Post a Comment